کد مطلب:43071
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
تفسير فراز 4 تا 10 خطبة 79 كه در آن امام علي در پاسخ به كساني كه بر اساس «ستارهشناسي» آن حضرت را از حركت به سوي خوارج نهي ميكردند، چيست؟
[آيا گمان ميبري تو آن ساعتي را كه هر كس در آن ساعت حركت كند، ناگواري از او برطرف ميشود، ميداني؟! لذا از حركت در چنين ساعتي كه موجب احاطة ضرر بر انسان متحرك ميشود، ميترساني؟! هركس كه تو را در اين نظر تصديق كند، قرآن را تكذيب كرده است].
تاريخ استناد سرنوشت بشري و حوادث زندگي به ستارگان به درستي معلوم نيست، ولي اين مقدار مسلم است كه در قرون و اعصار گذشته استناد مزبور بسيار شيوع داشته است، مخصوصاً يكي از انگيزههاي ترويج علم نجوم كه از طرف قدرتمندان و سلاطين انجام ميگرفت، براي دانستن رويدادها و حوادث مربوط به خودشان بود كه رفتارها و فعاليتهايشان را طبق احكام نجومي چنان قرار بدهند كه همواره پيروز شوند.
آيات قرآني در مواردي متعدد به نظر در آسمانها و ستارگان و شناخت آنها دستور ميدهد. از آن جمله:
«أَفَلَمْ يَرَوْا أِلي مابَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ماخَلْفَهُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» سبأ/9 [آيا نديدهاند از آسمان و زمين آنچه را كه در پيش رو دارند و آنچه را كه پشت سر گذاشتهاند].
«أِنَّ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتِ لِأُولِي الْأَلْبابِ» آلعمران/191 [قطعاً در آفرينش آسمانها و زمين و پشتسر هم آمدن شب و روز آياتي براي خردمندان آگاه وجود دارد].
«إِنَّ فِي اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ» يونس/6 [قطعاً در پشت سرهم آمدن شب و روز و در آنچه كه خداوند در آسمانها و زمين آفريده است، آياتي است براي مردمي كه تقوي ميورزند].
آيات فوق با كمال صراحت لزوم شناسائي آسمانها و آنچه را كه در آنها است و همچنين زمين و آنچه را كه در آن است، گوشزد مينمايد. بعضي از آيات، كساني را كه به آسمانها و فروغ ملكوتي كه به آنها ميتابد نمينگرند، مورد توبيخ قرار داده است. آيات ديگري در قرآن وجود دارد كه ميگويد: خداوند هرچه را كه در آسمانها و زمين است براي شما مسخر كرده است (يعني در اختيار شما گذاشته است)
اينگونه آيات دلالت ميكند بر اينكه انسان نه تنها بايد در دستگاه آفرينش اعم از فضا و كرات فضائي و زمين و آنچه كه در آنها است، بينديشد و آيات بودن آنها را درك كند، بلكه همة آنها را در اختيار بشر گذاشته است كه از آنها بهرهبرداري بنمايند. اين تأكيد شديد باعث شد كه مسلمانان به علم هيئت سخت علاقمند گشتند و تحقيقات فراواني در اين علم انجام دادند. جان برنال اعتراف ميكند: «اگر رصدهاي اخترشناسي در فرهنگ اسلامي دچار نكث ميشد اخترشناسان رنسانس نميتوانستند از ماحصل تجارب نهصد سالة پيشينيان خود بهرهمند شوند و كشفيات مهمي كه مبناي علوم جديد را تشكيل ميدهند، به تأخير ميافتاد و يا اصلاً تحقق پيدا نميكرد». (علم در تاريخ/212) آنچه كه دربارة علم نجوم در اسلام ممنوع است، استنباط و سرنوشت انسانها و استخراج وقايع و رويدادهاي آينده است كه به خواص ستارگان و كيفيت حركات و موقعيتهاي آنها مستند بوده باشد.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 11
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.